Saturday, August 27, 2011

As at 27th Ramadhan...

Dah 27 hari kita berpuasa... tinggal 2 hari lagi kita akan beraya. Di sini saya ingin ucapkan Salam Aidilfitri kepada semua yang menjenguk ke blog ini. Mohon maaf sekiranya ada tersalah tulis atau tersilap bicara di sini.... yang telah mengguris hati tanpa saya sedari....harap kemaafan saya diterima.

Misi saya utk menghabiskan manuskrip ke 4 sebelum Syawal... masih dalam proses perlaksanaan...:D I only have 2 more chapters to go... and hope to wrap everything up in this last 2 days of Ramadhan. Kena pulun habis sbb masa raya mmg saya tak nak bukak laptop lagi dah!! Nak berehat...

Misi saya untuk buat biskut raya... masih belum terlaksana! :( Saya hanya ada esok saja nak membuatnya... sbb last day puasa tu sure sibuk hal lain pulak. Tengok la esok jadi ke tak biskut cornflakes saya tuh! ;) (which is actually bergantung kpd 'siap atau tidak manuskrip saya tu'!!) Or worse come to worst... angkut laptop depan oven!! Haaa.... tu baru real... sebelah tangan menaip, sebelah lagi bakar biskut!! Hahaha.

... and as at 27th Ramadhan, sejujurnya saya masih tak ada mood nak beraya. Why arr???

Monday, August 08, 2011

Manuscript & MU.... again!!

Goalie baru MU... David de Gea yg menggantikan favourite saya Edwin Van de Sar!! First appearance masa MU lwn Man City utk merebut kejuaraan Community Shield.

Mujur menang jugak MU (3-2) walaupun dah ketinggalan 2-0 separuh masa pertama akibat daripada kesilapan dan kegelabahan goalie baru ini! Hu hu. Dia tak relax macam Van de Sar laaa... byk ilmu dia kena tuntut lagi ni... :)




Dengan bermulanya game ni, bermakna musim EPL 2010/2011 yang dah berakhir pada May lepas di mana MU menjadi juara liga utk kali yg ke 19, maka pada minggu hadapan akan bermula pula musim EPL 2011/2012. Bermula la aktiviti malam ahad yg terpaksa disesuaikan dengan jadual bola!! Hmm...

Apa kaitan MU dan manuskrip saya spt tajuk di atas??

Moral of the story... season in and season out... manuscript saya tak siap2 lagi!!! Itulah kaitannya!!!

Buat masa sekarang ni saya masih berusaha menulisnya... dengan 'dipantau' oleh rakan seperjuangan Lynn Dayana...hehe. Saya dgn Lynn akan mengirim laporan SMS setiap kali mukasurat berganjak. And as usual... I've started much earlier than her... then she comes closer...and getting closer.. (laju sungguh cik Lynn ni...selaju neo CPS agaknya!!! hehe)

Tapi tak apa... kami bersaing secara sihat... (w/pun sakit2 pinggang menulis...hu hu) Misi kami cuma satu... hendak menyiapkan manuskrip di akhir Ramadhan supaya kami boleh beraya sakan... hahaha... tak gitu, Lynn??

Tapi ada boleh karrr?? Lynn mungkin boleh kot!! Saya?? Akan berusaha dan terus berusaha...

Thursday, August 04, 2011

Being 36 + 2

Today, I am.... 36 + 2 = _________ ??? (sila jawab... ianya satu kiraan matematik yg mudah) Hehehe.

Alhamdulillah... seawal pukul 12 pagi lagi saya sudah menerima ucapan 'happy birthday' dari rakan2 di FB dan SMS di telefon. Korang ni semua berjaga nak tunggu the clock strikes 12 ke to be the first person to wish me?... Ahaks... perasan sungguh saya!! Hehehe.

Apa2 pun, saya terharu dengan doa2 dan ucapan2 anda semua. Tak sangka, rakan2 di FB tu kebanyakannya saya belum pernah bersua muka... tapi mereka tetap memberikan ucapan kpd saya. Saya hargai2 sgt-sgt... dan mohon Allah limpahkan kurnia kpd anda semua. Amin.

What does it means being 36 + 2??

I dunno... more wrinkles?? (Kena belek kat cermin jap lagi ni...ahaks! Tapi krim Safi Gold tu kan ada... yg aktress Rozita Che Wan dok pakai tu...;) )

More wiser?? (Macam mana nak ukur tahap kematangan?? Hmm... may be the way you handle things?? Kalau dulu... silap sikit aje, nak marah. Sekarang ni dah boleh tahan sabar sikit, kot. Tak boleh marah2, nanti kena makan ubat Hypertension lebih pulak... instead of half; which is only 5mg, kena ambik sebiji lak nnt!!)


Waist line is bigger?? More fatter?? (Kadar metobolisme sudah berkurangan... that is what I realize!! Hu hu. I cannot be wearing those baju I used to wear when I was 26.... huwaaa!! Jeans pun dah ketat... kebaya langsung tak muat!!)

On a serious note: Saya bersyukur di atas rezeki dan kurnia Yang Maha Esa... umur saya masih panjang untuk berada di muka bumi ALLAH ini. Masih diberi kesihatan yang baik untuk menjalankan tugas sbagai anak untuk mak saya, masih boleh menjadi isteri utk suami saya, dan menjadi mama untuk anak saya. Alhamdulillah...

Monday, August 01, 2011

Salam Ramadhan

Selamat menyambut Ramadhan yang mulia saya ucapkan kepada pengunjung blog yg tak seberapa ni.


Semoga Ramadhan kali ini lebih baik drp Ramadhan kita yg sebelum2 ini. Ingin saya kongsikan di sini, doa2 yg boleh kita amalkan sepanjang menempuh ibadah puasa. Terima kasih kpd sepupu saya yg memanjangkan email tersebut kpd saya.


“ Doa Harian Ramadhan “

Doa hari – 1

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku ... Wahai Tuhan sekalian alam!!Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.


Doa hari – 2

Yaa Allah! Dekatkanlah aku kepada kenidloan-MU dan jauhkanlah aku dan kemurkaan serta balasan-MU. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-MU dengan rahmat-MU, Wahai Maha Pengasih dad semua Pengasih!!

Doa hari – 3

Yaa Allah! Berikanlah aku nizki akal dan kewaspadaan. dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bahagian untukku dari segala kebaikan yang KAU turunkan, demi kemurahan-MU, Wahai zat Yang Maha Dermawan dari semua dermawan!


Doa hari – 4

Yaa Allah! Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintah-MU, dan berilah aku manisnya berzikir mengingat-MU. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-MU, dengan kemuliaan- MU. Dan jagalah aku dengan penjagaan-MU dan perlindungan-MU, Wahai zat Yang Maha Melihat.


Doa hari - 5


Yaa Allah! Jadikanlah aku di antara orang-orang yang memohon ampunan, dan jadikanlah aku sebagai hamba-MU yang soleh dan setia serta jadikanlah aku di antara Auliya'- MU yang dekat disisi-MU, dengan kelembutan-MU, Wahai zat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.


Doa hari – 6

Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Doa hari – 7

Yaa Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku zikir berupa zikir mengingat-MU secara berkesinambungan, dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk orang-orang yang sesat.

Doa hari – 8

Yaa Allah! Berilah aku rezeki berupa kasih sayang terhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-onang mulia, dengan kemuliaan-MU, Wahai tempat berlindung bagi orang-onang yang berharap

Doa hari - 9

Yaa Allah! Sediakanlah untukku sebahagian dari rahmat-MU yang luas, dan berikanlah aku petunjuk kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10

Yaa Allah! Jadikanlah aku di antara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku di antara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku di antara orang-orang yang dekat kepada-MU dengan ihsan-MIU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon.

Doa hari – 11

Yaa Allah! Tanamkanlah dalam diriku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diriku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12

Yaa Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana'ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diriku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.


Doa hari – 13

Yaa Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menerima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.


Doa hari - 14

Yaa Allah! Janganlah Engkau hukum aku, karena kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala' dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.

Doa hari – 15

Yaa Allah! Berilah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu'. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa hari - 16

Yaa Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan seru sekalian alam.

Doa hari – 17

Yaa Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita-ku. Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada di dalam hati seluruh isi alam. Salawat atas Mohammad dan keluarganya yang suci.

Doa hari – 18

Yaa Allah! Sedarkanlah aku akan berkat-berkat yang terdapat di saat saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa hari - 19

Yaa Allah! Penuhilah bahagianku dengan berkat-berkatnya, dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, Wahai Pemberi petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa hari – 20

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu'min.

Doa hari – 21

Yaa Allah! berilah aku petunjuk menuju kepada kenidloan- MU. Dan janganlah Engkau beri jalan kepada setan untuk menguasaiku. Jadikanlah syurga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh kepenluan orang- orang yang meminta.

Doa hari – 22

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu kurnia-MU, turunkan untukku berkah-berkahmu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keridloan-MU, dan tempatkanlah aku di dalam syurga-MU yang luas, Wahai Penjawab doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Doa hari – 23

Yaa Allah! Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus kesalahan onang-orang yang berdosa.

Doa hari – 24

Yaa Allah! Aku memohon kepada-MU hal-hal yang mendatangkan keridloan-MU, dan aku berlindung dengan- MU dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindari kemaksiatan terhadap-MU, Wahai Pemberi para peminta.


Doa hari – 25

Yaa Allah! Jadikanlah aku orang-.orang yang mencintai Auliya-MU dan memusuhi musuh-musuh MU. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-MU, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa hari – 26

Yaa Allah! Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, dan dosa-dosaku diampuni, amal perbuatan ku diterima, dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.

Doa hari – 27

Yaa Allah! Rezekikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan kesalahanku, Wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya yang soleh.

Doa hari – 28

Yaa Allah! Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah perantaraanku kepada-MU di antara semua perantara, Wahai Yang tidak tersibukkan oleh permintaan orang-orang yang meminta.

Doa hari – 29

Yaa Allah! Liputilah aku dengan rahmat dan benikanlah kepadaku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dan noda-noda fitnah wahai pengasih terhadap hamb- hambaNYA yang Mu'min.


Doa hari – 30

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas jalan keridloan-MU dan keridloan Rasul. Cabang-cabangnya kukuh dan kuat berkat pokok-pokoknya, Demi kenabian Mohammad dan keluarganya yang suci, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.


** Dalam email yg saya terima tu, doa2 ini disertakan dengan tulisan jawa sekali. Tapi bila copy paste... tak keluar pulak tulisan jawi tu. Hmm... apsal ye?

Sesungguhnya ALLAH Maha Mendengar Doa Hambanya...

Antologi Cinta Dia 2 - Marry Ku Ril?

Memandangkan dah lama tak blogging, maka lama jugaklah tak share ttg buku sendiri. So skrg ni barulah terhegeh-hegeh nak promote buku saya...