Tuesday, April 26, 2016

Watching REDHA

Dah lama tak tgk movie kat cinema sebenarnya. I think the last Malay movie I watched was Manisnya Cinta di Cappodacia way back in Nov 2014. Uish... dah lebih setahun tuh!!

Tapi cerita REDHA ni... buat saya tertarik utk menontonnya. Satu, sbb ia berkisar ttg kanak2 Autisme. Kerana dalam Melodi Kasih 2, saya masukkan plot ttg anak Autistic ini sebagai salah satu konflik. Jadi, saya nak tgk sgt... adakah apa yg saya tulis itu ada persamaan dgn plot filem ini? Menurut Pengarahnya; Tunku Mona Riza... filem Redha ini berdasarkan kisah benar. Dan saya sebagai penulis Melodi Kasih 2 juga, menulis kisah yg saya dpt drp rakan2 yg mempunyai anak2 autisme. Walaupun medium kami berbeza, I believe we have the same mission. Iaitu matlamat untuk memberi pendedahan ttg kanak2 Autistic ini kpd society kita. Saya sendiri pun tak brp tahu sgt ttg kanak2 Autisme sebelum ini. Masih cetek ilmu mengenali anak2 Autictic. Tapi bila saya mula menulis MK2, saya buat sedikit research. Bertanya kpd kwn2 dan mendengar bila kwn2 berkongsi pengalaman membesarkan anak2 istimewa ni. And all those info I have gathered, saya nak kongsikan kpd mereka yg mungkin tak tahu lagi ttg Autisme. So I guess, these similarities yg buatkan saya terpanggil utk menonton filem ini.

Sbb kedua, kerana pelakon2nya. Barisan nama yg mmg talented spt Namron, Nadiya Nisaa, Remy Ishak. Even watak2 sampingan, watak kecil dan cameo pun, are/were those big names in the industry i.e Susan Lancaster, Angeline Tan, Susan Menon, Marissa Yasmin (few names I can recall).

So last Saturday, me and my 2 'bffs' (my CBNer best friend and AHA) watched this movie at TGV KLCC. It was a charity show organised by SJI 80's sbb ada retis sekali... ;)
Kita dulu kan CBN, so bila jiran kita SJI organised something, kita joined la...ukhwah gitu...hehe.

And the verdict, it's a GREAT movie!! Apa yg saya boleh kongsikan di sini... plot ceritanya simple saje tapi SANGAT menyentuh hati. Sebuah cerita ttg kekeluargaan, ttg kasih sayang, ttg pengorbanan. Doesn't have to be a movie that have posh cars, big bungalows, Tan Sri, Puan Sri, Datuk, Datin dan sebagainya. Heronya tak perlu CEO syarikat juta2. Tapi watak2 yg ditonjolkan ini cuma watak biasa2 yg ada nilai2 heroic dlm diri mereka.

Dan bagi saya, semua watak2 utama dlm filem ini adalah HERO. Danial the Autisctic boy (Harith Hazif & Izzy Reef), Danial's mother; Lin (June Lojong - A new comer in the industry tapi lakonannya cukup berkesan), Danial's father; Razlan (Namron), Danial's Aunty; Shasha (Nadiya Nisaa) and even Danial's swimming instructor; Azim (Remy Ishak). Nilai2 mcm inilah yg patut dipertontonkan. So that we can teach the society.

And I must admit, what I wrote in Melodi Kasih2 is just 20% of what REDHA is screening. Penceritaan REDHA lebih menyeluruh dan lagi deep drp apa yg saya tulis dlm MK2. Walaupun mungkin, apa yg digambarkan dlm REDHA hanya 50% saja drp kehidupan reality yg dilalui oleh Autistic parents/family setiap hari... but still, it's worth watching it.

Kpd mereka yg belum tonton REDHA, cepat2lah pergi tengok sebelum tayangannya berakhir. Filem2 yg bagus mcm ni selalunya tak lama di cinema berbanding dgn filem2 komersial. Jadi, sokonglah filem yg ada 'isi' ..tak rugi apa pun sbb ada pengajaran yg anda boleh kutip melalui filem ini.






Thumbs up to Current Pictures (from the director to the crews, the actors)... you guys made a good movie. Well done to SJI 80's and all sponsorship for this charity show.

No comments:

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...