Monday, June 22, 2009

Father's day... antara abah & papa


Happy Father’s Day to all fathers out there... (walaupun mungkin ada yg terlupa that you are already a father! Haha) Terlambat satu hari nak wish sebab semalam tak ada masa dan tak ada mood nak berblogging.

Bercakap tentang bapa… hmm… sudah 10 tahun saya kehilangan abah. Sebagai anak bongsu, saya cuma sempat merasai nikmatnya kasih sayang arwah abah selama 25 tahun 11 bulan. Cukup singkat jika dibandingkan dengan kakak2 saya. Cukup singkat untuk membalas budinya. Cukup singkat untuk saya berjasa kepadanya.

Tak sempat untuk dia mewalikan saya ketika majlis pernikahan (sebab arwah meninggal dunia 10 hari selepas majlis pertunangan saya). Tak sempat dia menatap wajah AHA… cucunya yang kelima. Tak sempat untuk dia mengetahui yang saya ada sedikit bakat kurniaan ALLAH S.W.T untuk menulis novel (dia cuma tahu yang kakak saya berbakat menulis skrip drama)

Orang selalu kata... kaum lelaki yang bergelar bapa ni cukup susah untuk melahirkan rasa kasih dan sayang kepada anak-anaknya. Tapi itu bukan bermakna, mereka tak sayang... cuma tak terluah dengan kata-kata. Tapi kalau mereka dapat mengucapkannya... bersyukurlah kalau anda dapat mendengarnya kerana kata-kata itu memang lahir dari hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang.

Teringat saya pada satu perbualan dengan arwah abah, 3 hari sebelum dia meninggal dunia. "Dia kerja ke hari ni?" Dia tanya tentang husband saya (masa tu kami baru bertunang). "Tak... kenapa?" "Ajaklah dia dtg rumah... abah rindu nak jumpa." Memang saya terkejut. Rasa kelakar pun ada jugak. Rindu?? Ehh... belum jadi menantu dah rindu? Tapi bila saya fikir balik, that’s a true feeling of a father or father in law about his own anak or menantu.

Walau apapun, saya bersyukur kerana masih ada bapa mentua yang saya panggil papa. Saya dan papa jarang berbual tapi sesekali dia bercakap, kata-kata dia saya akan sentiasa ingat di kepala. Antara kata-kata papa yang saya tak boleh lupa bila dia dapat tahu saya menulis novel, “I’m so proud that we have a lawyer, an accountant, a doctor… and now, we have a writer in the family!” Again… that’s a true feeling of a father or father in law about his own anak or menantu!

No comments:

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...