Tuesday, September 15, 2015

Saya sayang karya saya (Entry syok sendiri #7)

Dah lama saya tak buat entry syok sendiri ni!! So now I'm back being syok sendiri for the seventh time to write about DIA ANAK JENERAL :)

Apa istimewanya novel ini di mata dan di hati saya?? Sehingga saya sayang dan ada ketikanya masih angkut ke hulu ke hilir sumbat dlm handbag?? Statement poyo  :P

1) Kerana tajuknya
For the very first time, the title was inspired by me!! My idea...you know??? Hahahaha... bangga wooo!! :)) Sejak saya menulis manuskrip pertama lagi, saya mmg fail bab tajuk ni. Tiap kali hantar manuskrip, tajuk mesti kena 'tendang' masuk tong sampah!! Tapi untuk DAJ ni, dari mula saya create file di Words pun, saya dah letak tajuk DIA ANAK JENERAL. Rasa mcm kena aje tajuk tu dgn jalan cerita yg saya dah rangka. Unlike the previous manuscript...saya akan tulis 'The 1st, The 2nd, The 3rd'.... and list goes on. Semua bagi nombor je.. sungguh tak professional...huhu. Tapi yg ni, dgn yakinnya saya menamakan DAJ. At first bila sampai meja editor, diorg suruh tukar sbb dah berlambak novel guna 'Dia' as title. Yes... I tend to agree with that argument. But as the editor evaluate and read the whole manuscript, I think she can see why I put that title. Kalaulah kata Syirin tu bukan anak jeneral...anak pengetua sekolah ke...then there wont be a story, right? The whole conflict arise because she's the general's daughter (walaupun ada yg suggest tajuk patut ditukar kpd DIA MENANTU JENERAL krn Zakhif lebih mendominasi keseluruhan cerita...hehe). But well, I'm sorry, it's a bit too late to change the title by now...:) And when the editor decided that we should stick to that title...gumbiranya rasa hati! Kali pertama tulis novel dgn tajuk sendiri...:)

2) Kerana heronya bukan kaya raya, raya, raya
Kali ni saya nak bereksperimen dgn watak hero yg biasa2 jer i.e contractor cum plumber!! Saya tahu, pasaran utk hero2 yg kaya raya dan gempak ni mmg ada. Tulis citer mcm tu... sure org beli punya. Tapi saya dah malas nak tulis hero yg gah-gah, gempak2, CEO syarikat juta2 who drives a Porsche, Beamer, Merc or Jag. Saya nak cuba sesuatu yg baru...something closer to reality and our society. Saya tak mahu tulis hero yg menonjolkan kemewahan. Saya tak mahu lakarkan watak hero yg menjadi rebutan dan impian seantaro gadis Malaya...jadinya, saya ketengahkan watak Zakhif yg cuma seorang contractor cum plumber. Dan saya nak tgk sambutannya... boleh 'jual' ke hero mcm ni?? Ada ke yg nak beli novel saya kalau heronya bwk pick up truck?? Well, this is just a matter of exploring new things. Tapi drp feedback yg saya terima... ramai jugak yg senang dgn watak Zakhif. Yg sudah jatuh hati pada hero yg biasa2. Kalau selama ni sure ramai tak heran dgn plumber kannnn??? Haaa... lps baca DAJ, mesti kalau nampak plumber, kita akan pandang dua kali!! :)) Okay...okay...I was exaggerating!! Makanya, ada sebablah saya sayang DAJ ni... kerana ramai juga yg sayangkan hero yg TIDAK kaya raya, raya!!

3) Kerana jalan ceritanya
Nak kata jln cerita DAJ ni best sangat... saya mengaku taklah best sangattt pun!! Rating kat Goodreads tu tak pun berbintang2 byknya. And novel saya ni pun bukannya talk of the town. Tapi apa yg saya personally suka... sbb ia berkisar ttg pemikiran dan pendirian seorang ayah yg berpangkat Lt. Jeneral, konflik seorg anak Jeneral dan dilemma seseorg yg out of nowhere...'ter' stuck dlm kehidupan keluarga Jeneral. Selalu yg kita baca, konflik mak mertua dgn menantu pompuan... and it always due to perbezaan taraf/darjat. Dan kali ni, saya cuba mencabar diri menulis ttg pak mertua yg tak suka menantu lelaki. And it's not so much of taraf or darjat... tapi fokus lebih kpd seorg civilian dan anggota beruniform. Tentang pemikiran dan ego dua org lelaki yg lain latar belakang. Kalau selalu kita dimomokkan dgn cerita menantu perempuan yg sabar... kali ni saya cuba sampaikan cerita menantu lelaki yg sabar. Dan bila baca feedback pembaca... saya rasa saya sudah berjaya (walaupun bukan 100%) mencipta satu cerita yg tidak klise. Percaturan saya menjadi (walaupun bukan 100%) tapi ia ada impak tersendiri. Sbb tu saya tetap sayang DAJ!!

Walaupun ada yg kata DAJ ni tak seBEST karya2 saya yg sebelum ini terutamanya SAH, AKU CINTA KAMU! tapi bagi saya, anda ada preference sendiri and I cannot please everybody. Sejak dari awal lagi, saya dah boleh rasa, ramai pembaca yg akan compare DAJ dgn SACK... tapi bagi saya, kedua-duanya ada kekuatan tersendiri. Saya akui, DAJ tak byk scene lovey-dovey, sweet melting, tahap lori gula tumpah atau overdose dgn hero yg romantik... tapi bagi saya, kalau dah selalu sgt disajikan dengan makanan yg manis2, sesekali kita nak tukar juga selera dgn hidangan yg masam2, pedas2, masin2 skit. Kalau dah biasa sgt mkn steak di restoren eksklusif, apa salahnya sesekali mkn kat tepi jln pekena cendol dan rojak...ye tak?? ;)

Kalau ada yg masih belum baca DAJ... silalah cari di kedai2 buku berhampiran ya? Kalau payah sgt cari2 tak jumpa... you can purchase via WHATSAPP 01129061240. You can even buy from me directly...
PM saya di Facebook (Hezzy Azra) or
Instagram (Hezzy Azra) or
email: hezzy_azra@yahoo.com



2 comments:

Unknown said...

5* untuk DAJ :)
Review saya di https://www.goodreads.com/review/show/1399072104

Hezzy Azra... said...

Tq Cik Pah utk review dan 5*. Saya dah baca di GR.
Maaf sgt2...tak perasan komen ni. Sbb tu lambat balas. :(

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...