Sunday, June 15, 2008

Father's Day

Selamat hari bapa utk semua lelaki yg bergelar abah/papa/daddy atau sebagainya.


Saya kehilangan abah ketika berumur 25 tahun 11 bulan. Saya dengan arwah mempunyai satu chemistry yg agak pelik. Kami sering tak sependapat... tapi kami boleh dikategorikan sebagai rapat. Antara kami tiga beradik, rasanya saya yg paling byk meluangkan masa bersama arwah. Mana tak nya, sayalah driver arwah ketika keuzurannya menjadikan dia tidak mampu memandu. And I was still his driver up to his last breath. I did most of his errands. I even nursed him... tukang bagi injection tatkala dia perlu disuntik dgn insulin setiap pagi. Semasa mak saya ke Edinburgh hampir dua bulan kerana menemani kakak sulung saya yg bersalin dan berpantang, sayalah yg 'jaga' makan minum arwah. 'Penjagaan' saya menimbulkan complaint arwah kpd mak saya...
"Lagi2 masak asam pedas... kuahnya cair pulak tu! Kalau tak masak, asyik2 beli mee bandung!'" Errr... I admit, I was not a good cook! Dan kesian arwah kerana ditinggalkan bersama anak daranya yg paling tidak pandai masak!


Kami jarang berbual dan perbualan kami hanya menjurus kpd isu2 tertentu i.e, "Malam tadi tengok game world cup? Team mana menang?" Soalan arwah ketika menemankan saya menunggu bas sekolah pagi2 buta semasa demam piala dunia melanda!

Bila kami tidak sependapat ttg sesuatu perkara... darah muda ketika itu memang akan menjadikan saya stress giler! Tahap tolerasi dan kesabaran saya memang rendah... malahan, cukup minimal! Saya pasti akan bermasam muka dan tension. Dan 'mangsa' yg akan mendengar luahan hati dan bebelan saya... sudah semestinya husband saya (at that time, we were still courting!) Dan husband/boyfriend saya punya response, seperti biasa...

"Alah... abah you memang macam tu. You just have to be patient with him."

"Mana you tahu abah I macam tu? You pernah tinggal serumah dgn abah I ke?" Tanya saya tak berpuas hati.

"Memang I tak pernah tinggal serumah dgn abah you. Tapi I satu zodiac dengan dia. We both think alike... so, I know exactly what he thinks and how he thinks!"


True enough... I should have been more patient!

Al-Fatihah untuk arwah abah... and Happy Father's Day to a man who knew what arwah abah was thinking!

6 comments:

RaudhahRuds said...

Hi Hezzy, I really enjoyed your book and you can count on me being one of your fans!

Yes, fathers are truly special people. Sometimes they seem to be the forgotten heroes in our lives. They are not always around but we know they are actuall everywhere in their children's lives.

I should know because everywhere I go my father seems to follow me. People say I look exactly like my father, minus the moustache... I'm his carbon copy or as my friends say sejibik!!!

I'm sure you really miss your father. I dread the day when my father is not around anymore...

Take care.
RH

Anonymous said...

Hezzy, as a father of three daughters who are in their teens, what u wrote gave me some insight into how teenage girls think, especially when the father being a little critical of their behavior...and u're also right, bila sudah tiada barulah segala persepsi berubah...

Hezzy Azra... said...

Sis Raudhah,
That was my main intention when writing MK... I wanted the readers to enjoy it! I'm glad you did. And thanks for ur support, I really appreciate it.

What u said is true. Fathers play the biggest role in our lives even though they are not always around us. Yes, I do miss my abah... tapi apa2 pun, sentiasa redha dgn pemergian dia.

You ni daddy's girl, ek?:)

Hezzy Azra... said...

eses,
What I wrote is what I've gone thru... and I'm touch by ur comment. Tak sangka pengalaman saya yg secebis ni mampu memberikan impak.

Both of us are in the learning process, you may learn something from me and I want to learn more from you... how to handle my daughter... ten years from now!

dhiya zafira said...

sob...sob...sob

sedih pulak n3 ni. mcm tahun lepas aku tak buat apa2 n3 pon untuk hari bapa ni.
kadang2 aku terfikir, apa yang pernah kita lakukan bersama / kepada arwah adakah akan kekal sama kalau kita diberi peluang kedua? ataupun...sebaliknya?hmmmmm

rindu betul kt ayah.....

Hezzy Azra... said...

dhiya,
Adakah keadaan akan kekal atau sebaliknya jika diberi peluang kedua? hmm... susah jugak nak jwb tu!
Tapi kalau aku diberi peluang kedua, aku nak memperbetulkan apa yg tidak betul...

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...