Monday, September 15, 2008

Puasa yg ke 15...

Pejam celik, pejam celik... tiba-tiba dah masuk hari yg ke 15 di bulan ramadhan ni. Tinggal 15 hari aje lagi nak raya... aik, cepatnya!



Sepanjang 15 hari ni juga saya sudah 'mencipta' pelbagai rekod peribadi...



~ Bersahur cuma dgn dua atau tiga biji kurma dan satu mug kopi 'Hai Peng'. Sebelum ni, kalau bersahur, mesti nak makan sesuatu yg quite heavy... i.e. hotdog, burger, scramble egg, roti telur... kerana bimbang perut masuk angin. Now... with an amount of three dates... it could last me one whole day... Alhamdulillah.



~ Tiga hari berturut2 berbuka puasa di sebuah restoran yg sama di Dataran Sunway! Ni... saya dgn husband la ni... tetiba kemaruk nak makan dim sum waktu berbuka di samping menu buffetnya yang memenuhi citarasa kami. Sampaikan owner restoran & pelayan pun sengih aje tengok muka kitorang tiga hari berturut-turut datang. Siap tanya kat owner tu... apa menu utk keesokan hari... kalau sedap, kitorg datang lagi!! Haha... tak senonoh betul.



~ Setelah masuk hari ke 13 berpuasa... barulah stove saya berasap! Hari Sabtu lepas, saya masak lauk sotong kunyit dan bawak ke rumah Along saya. Berbuka tiga keluarga berserta dgn mak. Semua orang tanya mcm tak percaya aje... "kau masak ke atau beli kat bazaar? bazaar mana?" Kerana mereka sedia maklum, kami suami isteri memang kaki bazaar ramadhan. Husband saya pernah berpusing ke 3 bazaar pada satu petang... bazaar Sg Penchala, Damansara Damai dan Kota Damansara... just to scout around and find out what's the speciality in each bazaar!



~ Hari Ahad pulak... saya masak ikan siakap stim, udang galah goreng dan ayam masak merah. To some people, it may sound nothing... what's so great about that 3 dishes? Tapi saya mengaggapnya sbagai 'Personal Achievement' and I'm proud of myself! Haha... well, I should be, right? Bukan apa, dgn kekangan masa, tanpa maid, kesibukan kerja dan kesibukan house chores yang tak pernah habis-habis tu... cooking has become such a BIG deal to me. Saya mengaku, saya bukan superwoman atau supermom... and cooking is not primary in my 'to do' list. I cook only when I have the time to do it. Dan saya cukup kagum dgn kaum ibu yang bekerja dan masih boleh memasak utk sekeluarga tanpa menggunakan khidmat pembantu. And when I have the chance to do it... walaupun sebelum tu sibuk berkemas dan gardening (baru berjinak2 dgn dunia penanaman pokok bunga)... maka smlm, terhidang jugak la tiga lauk di atas meja untuk berbuka. Ok, what??

Agaknya gara-gara sibuk smlm... patut la pagi tadi saya terima remark "You look smashed!" Am I look that bad??

2 comments:

Puteri Ezza said...

Salam Hezzy Azra.

Salam perkenalan daripada saya di Negeri di Bawah Bayu.

Salam Ramadhan juga :)

Hezzy Azra... said...

Salam puteri ezza,

Selamat berkenalan dan terima kasih kerana sudi singgah ke sini.

Selamat Berpuasa dan Berhari Raya...

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...