Monday, December 17, 2012

Saya sayang karya saya (entry syok sendiri # 1)

Di penghujung2 tahun ni, bila tengok kalendar 2012 yg akan berakhir dan akan muncul pula tahun 2013... tetiba terlintas di fikiran... eh... dah 6 tahun rupanya saya terjun dalam bidang penulisan novel ni! Hmm...rasa macam kejap aje... rasa macam bertatih-tatih lagi... tapi sebenarnya saya dah boleh masuk kategori 'budak pra sekolah' yg berlari2 di keliling tadika!! Hehehe.

Saya mula menulis pada bulan Mac 2006. Menyerahkan manuskrip pertama ke tangan editor di Alaf21 pada Ogos 2006. Dan karya pertama saya diterbitkan pada Disember 2007.Sepanjang 5 tahun bernaung di GBK, 4 karya saya telah diterbitkan (hmm... should've been more if I were to write consistently... one novel per year, perhaps?) Tapi saya ni, bukanlah seorang yang consistent sangat (saya TIDAK menulis hari-hari). Saya juga tidak berdisiplin sangat (saya TIDAK menetapkan target date utk menyiapkan manuskrip) So, based on that two factors... berpuas hati sajelah dgn pencapaian yg ada... (jgn bnyak songeh... :P) 

Sebut pasal karya2 yg saya tulis sepanjang 6 tahun ini... sesungguhnya saya TERAMAT SAYANG pada semua karya2 saya. (Ni yg saya kata enrty syok sendiri dan perasan tahap gaban ni...hehe). Tapi kalau ditanya kepada penulis2 novel yg lain pun, mereka mesti akan jawab yg serupa. Mana mungkin penulis novel itu tidak menyayangi karya mereka sendiri, betul tak? 

Saya ingin kongsikan kenapa saya sayang karya2 saya. Entry # 1 ini, kita mulakan dengan Melodi Kasih (MK). Kenapa MK begitu melekat di jiwa saya... lantaran saya sayangkan MK ni...

1) Because of the storyline. 
Plot cerita yg agak berlainan bagi saya. Cerita ttg kawan2... how the main characters (Zaha, EJ and Iman) value their friendship despite the different family background and socio economic income. This story tribute to all my friends out there. You gals know who you are... yg menyumbang kepada naiknya bil telefon saya kerana asyik mendail nombor yg sama...hehehe. MK menitikberatkan soal persahabatan dan begitu dekat dgn jiwa saya yg mempunyai rakan2 baik selama berbelas tahun lamanya. Kalau Zaha. EJ dan Iman berkawan sejak umur 15/16 tahun, saya pula masih berhubung dgn segelintir kawan2 yg saya kenal sejak darjah 5 dan 6, tau! Haaa... lagi lama!! Sebab tu, masa menulis MK... mmg saya kerap membayangkan saat melepak dgn kawan2 saya tu.... how we talk, we advise and we tease each other. Character Zaha yg kerek sikit,  EJ si manja anak org kaya tu, Iman yg berasal daripada keluarga biasa2... semua tu bagai real characters yg ada di depan mata saya.
Sbb tu saya sayang mereka... :)

2) Because of the hero
Hero MK yg bernama Ahmad Fariq itu sesungguhnya pernah menggoncang iman saya ketika melakarkan characternya....hahaha. Watak yg saya cipta berdasarkan pemerhatian yg mendalam (deep observation) Fariq adalah kombinasi karekter lelaki2 yg saya kenali. A bit of my hubby, a bit of my friends, a bit of this and that guy... maka lahirlah karakter Fariq yg ada masanya blur, selamba dan humble. Dia boleh bertukar jadi sungguh gentleman (dan jiwang karat....haha) dan dia juga boleh jadi tegas dan garang. He's a highly principled man. He knows exactly what he wants in life. Karekter Fariq yg pelbagai itu dan dialog2 yg diucapkan (dialog merapu dia, dialog jiwang karat dan juga dialog selamba dia) menjadikan dia cukup hidup di mata saya.
Sbb tu saya sayang dia...:)

3) Because I enjoyed writing it
Mood saya semasa menulis MK selama 6 bulan tu... memang berada dlm keadaan superb!! Walaupun terpaksa berfikir dan menyelami banyak jiwa dalam MK (because there were many characters involved)... tetapi saya enjoy every moment of it. Saya bahagia (bagai dilamun cinta...hehe) bila menulis kisah cinta Zaha-Fariq. Saya tension (bagai nak mengamuk...hu hu) bila menulis kisah rumah tangga EJ-Taj yg sering hangat berantakan. Saya relaks (bagai tak ada masalah yg tak boleh diatasi) bila menulis tentang Iman-Huzir. Semua perasaan itu mendatangi saya setiap kali menulis bab-bab dlm MK. Imagine, how hard it was for me to turn the mood and feelings in each chapter of MK. Sekejap kena jadi independant dan ego macam Zaha. Kejap lagi kena jadi manja2 macam EJ. Lepas tu nak kena jadi macam Iman yg ala2 muslimah sikit tu. Itu yg menjadikan MK cukup istimewa di mata saya kerana saya boleh 'bermain jiwa' dgn macam2 karekter... berfikir dan menyelami 3 different ladies dalam satu masa.
Sbb tu saya sayang MK...:)   

Dan bila ada pembaca yg kata MK is THE BEST... memang saya cukup terharu dan berbesar hati. Senyum sampai ke telinga dan hati berbunga-bunga coz I know I have put a lot of effort in writing MK. Dan saya berterima kasih kpd semua yg masih menyukai MK serta menyebut2 nama Zaha, Fariq, EJ dan Iman. Kalau anda semua sayangkan MK... apatah lagi saya yg 'berulit' dgn mereka 6 bulan lamanya... tentunya bertambah2 sayang lagi... :) 

Love all of you...  MK lovers!!

P/S: Entry #2  seterusnya nanti, saya akan kongsikan kenapa saya sayang Kenangan Terindah (KT) pula, ek? :)


No comments:

SEPERTI ADA CINTA

Blurb: Bertahun menyulam cinta, yang Farra Nuha dambakan hanyalah sebuah mahligai indah bersama Ilhan. Tetapi semakin tiba hari...